Вплив язичництва на важку музику можна спостерігати ще в 70–80-х у піснях Led Zeppelin та Manowar (наприклад, трек Gates of Valhalla). Але саме блек-метал зіграв велику роль у просуванні всього народного у металі.

А все тому, що з самого початку своєї появи блек-метал існував в опозиції до християнства, багато гуртів навіть звернулося до теми сатанізму. Проте не всі. Через інтерес до духовності, народних міфів, легенд та захоплення таїнством природи деякі музиканти взялися за тему язичництва, а тому поняття «фолк блек-метал» та «вікінг блек-метал» стали синонімічними «язичницькому блек-металу».

Тренд використання народних мотивів у блек-металі розпочався у Норвегії й потроху розповсюдився по всьому світу: від Фінляндії до Сінгапуру. Вплив народного на блек-метал може виражатися двома основними способами: гурт використовує традиційні для їх місцевості інструменти, чи інший варіант — гурт активно використовує національні міфи, легенди, фольклор у своїх текстах і в тому, як він себе репрезентує на сцені.

СКАНДИНАВІЯ

Тут виконавці вікінг-металу — це здебільшого корінні скандинави, а пісні їх присвячені германо-скандинавській міфології, історії вікінгів та язичництву. Тому жанри вікінг- та фолк- металу знаходяться дуже близько.

Вважається, що альбом “Blood Fire Death” (1988 р) гурту Bathory вперше ввів елементи місцевого фольклору (у цьому випадку північно-європейської міфології) до блек-металу, який тоді здебільшого переймався боротьбою з усім християнським. При роботі над четвертим альбом гурт звернувся до скандинавський міфу про Дике Полювання Одіна, цей мотив прослідковується у першому треці та на обкладинці.

По-справжньому мотиви скандинавської міфології розквітли у творчості Enslaved, які розпочинали свою діяльність як блек-метал проект, а з часом виросли у повноцінний вікінг-метал гурт. Ще на початку учасники вирішили, що не хочуть зв’язуватися з окультними темами, які були поширені серед інших блек-металістів у цей час, та замість цього звернулись до норвезької міфології. Наприклад, у їх другому альбомі “Frost” назва кожного треку відсилає нас до різних аспектів та персонажів норвезької міфології: “Yggdrasil” (світове дерево у скандинавській космології), “Wotan” (інакше Одін), “Loke” (тут все зрозуміло) та “Fenris” (величезний вовк, син Локі). Чи, наприклад, обкладинка їх альбому “Eld”, на якій вокаліст гурту Грутле Хьелльсон одягнений в кольчугу сидить на дерев’яному троні та тримає в одній руці келих, а в іншій — молот Тора.

Цікаво, що у власному дослідженні гітарист гурту Івар Б'єрнсон дізнався, що насправді ми дуже мало знаємо про музикальні традиції вікінгів. Арабський мандрівник Ібрагім ібн Якуб у X столітті так описав співи вікінгів: «Я ніколи не чув більш жахливих співів… Вони немов стогін, який йде прямо з їх горла та схожий на гавкіт собак чи диких звірів». Більшість так званих вікинг-метал гуртів засновують своє звучання на музиці середньовічної християнської Європи — а це трошки руйнує імідж тих, хто називає себе язичниками.

У 90-х, під час становлення вікінг-металу, навіть Fenriz з легендарного Darkthrone бавився з фолк-мотивами у своєму сольному сайд-проекті Isengard. Правда, після 1995 він відрікся від цього проекту, а всім фанатам сказав: «Фолк — це добре. Метал — також. Але разом? В жодному разі … А у тих з вас, хто цього не чує, мабуть, хромосоми не вистачає».

ФІНЛЯНДІЯ

На схід від Норвегії у Фінляндії ми маємо Moonsorrow. За їх словами, саме Enslaved вплинули на них найбільше та надихнули писати на рідній фінській, а не англійській, як це робило багато блек-метал гуртів у той час.

В їх піснях можна почути багато давніх інструментів, наприклад, акордеони та йоухикко — це фінський традиційний смичковий інструмент. А їх тексти черпають натхнення у фінській поезії, міфах та легендах. Так трек Sankaritarina з альбому Voimasta Ja Kunniasta використовує перекладений текст Давньоскандинавської поеми «Промови Високого» про Одіна, який повчає смертних, як правильно жити.

УКРАЇНА

В Україні колиска блекухи — це Харків. Мабуть, найвідоміший український блек-метал гурт — це Nocturnal Mortum. Представники націонал-соціалістичного напрямку у блек-металі часто використовують слов'янські мотиви у своїх піснях. Наприклад, для запису свого альбому «Нехристь» у 2000 році вони покликали харківський фолк-гурт «Драбина», який професійно займається реконструкцією стародавньої слов'янської музики та обрядової культури.

Інший гурт з Харкова — Drudkh, суто студійний проект. І хоч Drudkh орієнтовані здебільшого на національну тематику — зокрема українську поезію та історію — язичницька тематика також простежується у їх творчості. Ще в першому альбомі “Forgotten Legends” гурт звертається до проблем циклів, перетворення природи, занепаду цивілізації — все це співвідноситься з язичницькими поглядами.

Крім того, на заході у нас є гурт Kroda. Назва гурту походить з давньоруської мови та означає «вогонь поховального багаття». Від самого початку свого існування гурт використовував українські народні інструменти: ріг, трембіту, сопілку, а також присвячував свої тексти язичництву.

РОСІЯ

Нациській гурт з Обнінська «Темнозорь» грає язичницький блек-метал з 1996 року. Барабанщик гурту Леший заявив, що метою їхнього життя та творчості є «служіння нашим Богам, яких ми, на відміну від так званих нео-язичників, бачимо не як абстрактні символи сил природи, але такими, якими їх бачили наші предки, тобто особистостями не менше конкретними й реальними, ніж люди».

На альбомі «Вольницей у просинь ночей» фолк мелодії відмінно поєднуються з потужним і безкомпромісним металом; акустичні гітарні мотиви переходять у гроулінг, який замінюють традиційні народні флейти.

РУМУНІЯ

Південніше по карпатському хребту, у Румунії, до 2017 існував гурт Negură Bunget, назва якого походить із древньої дакійської мови та має навіювати картину «чорного туману, що йде з глибокого темного лісу». Їх ідеологія базується на стародавніх трансильванських віруваннях та практиках, сутність яких, за словами учасників колективу, — «безсмертя, кров та мудрість».

У своїх треках гурт використовує народні румунські мотиви та ритми, але дуже рідко традиційні інструменти, часто вони складають лише частину бекграунду. Бонусом: їх альбом “Om” — найкращий приклад східноєвропейської блекухи, який ви можете почути.

ЄГИПЕТ

Ще південніше, на іншому континенті, лунають крики гурту Odious. Ці музиканти зібралися в 1998 році в Александрії та почали грати дум-метал, але потім змінили напрям у бік блек-металу зі східними мотивами. В альбомі “Mirrors of Vibration” можна почути багато екзотичних інструментів: уд (струнний щипковий інструмент, поширений на Близькому Сході), най (духовий інструмент звідти ж) та таблу (індійський ударний інструмент).

СІНГАПУР

Якщо говорити про Східну Азію, там є гурт Rudra, який грає у власностворенному жанрі ведичного металу. Назва колективу походить від імені ведійського божества Рудри, що є однією з форм Шиви, яка персоніфікує гнів та лють. На їх звучання вплинула індійська традиційна карнатіческая музика, а ліричний зміст наповнений посиланнями на санскритську літературу, а інколи навіть містить шлоку — індійські молитви.